İnonu Universitesi G.S.F Muzik Teknolojisi Anabilim Dalı Yrd.Doç.Dr Hasan ARAPGİRLİOĞLU 'nun hazırlamış oldugu ders notlarıdır.

Reverbasyon (Reverb) : Bir binada ses kayangından cıkan sesler ,dinleyicilerin kulagına cesitli yollardan ulasır.Ses kaynagından cıkıp bir engele carpmadan ulasan seslere "direkt ses" denir.Ses kaynagından cıkan seslerin bir kısmı tavan ve duvarlara carparak yansırlar bu seslere de "Endirekt sesler" denir.Endirekt sesler direkt seslerden daha uzun ve bir yol kat ettikleri için dinleyiciye daha geç ulasırlar.İşte bu iki ses arasındaki zaman farkı oldukca buyukse (en az 40 milisaniye) dinleyici endirkt sesi direkt sesin ardı sıra gelen bir tekrarı olarak işitecektir.Bu durumda dinleyiciye sesin yankısı (eko) duyulmus olur.(orn :bir vadideki ses) buralarda endirekt ses dinleyiciye her yonden bircok yansımalarla varan bir ses dalgası olarak belirmektedir.İki ses arasında süre kucuk olup birbirinden ayırt edilemez durumdadır.Buna çınlama(reverb) denir.(orn :bina içi,cami,kilise,konser salonu v.b)Özellikle müzik yayınları yapılan solanlarda studyolarda akustik kosulları yonunden uygunluk olcusudur.Bu olcu salonda uretilen "sesin" kesildigi andan baslayarak siddetinin milyonda birine dusmesine kadar gecen saniye cinsinden sureye verilen isimdir.(reverbasyon suresi ty ile gosterilir)Bu oran 60 db lik bir zayıflamayı gosterir.Reverbin nedeni ses kesildikten sonra salonun duvarlarında tavan ve dosemelerde seslerin yankılanması,kırılıp dagılması girişimlerin olusması yuzunden "cınlama" olayının ortaya cıkmasıdır.Reverb suresi,salon yada studyonun buyuklugu ile dogru orantılıdır.Kalabalık muzik toplulukları için buyuk,az sayıda müzikcinin caldıgı salonlarda ise kucuk reverb sureleri müzige daha dogal bir nitelik kazandırır.Cami kilise ve katetrallerde 3 saniyedir.Senfonik konserler için 1,4-2 saniye ,oda muzigi salonlarında 1 saniyeden az olmalıdır.

Reverbsiz bir ortamda muzisyenler enstrumanlarının seslerini duymadıklarını sanıp huzursuz olurlar.

Salon müzik ilişikisine ornek :Barok müzik J.S. Bach doınemindeki besteciler kiliselerde ,belediye ve saraylarda vaye bir operada gorevliydileri.bu yerlerin ortak ozellikleri kucuk olmaları idi.Genellikle dikdortgen şeklinde yansıtıcı yuzeylere sahiptirler.Bu akustik cevrelerdeki yankılanma suresi kısadır.Boyle bir ceverede calınan müzik cok parlak olur ancak sesleri dolgunlugu azdır.Bugun ty si 1,5 s den kucuk olan ufak ve samimi cevrelerde barok muzikten daha cok zevk alınmaktadır.Klasik donem Haydn ,Mozart,Beethoven bu donemdeki orkestrada 40 kadar calgıcı bulunuyordu.Yaylı ,agac uflemeli ,princ uflemeli ,vurmalı calgılar kullanılıyordu.O zamanki konser salonları şimdikilerden kucuktu.Dinleyiciler ise 300-400 kişi kadardı.Bu salonlar tumuyle doluyken yankılanma suresi 1,5 s olmaktadır.19. yy daha buyuk yapılar insaa edildi ve sure 1,5 s- 1,8 s aralıgına uzadı.Bu gun klasik donem müzijkleri icin en iyi yankılanma suresi 1,5-1,7 s arasında kabul edilmektedir.Romantik devir daha kişiseldir.Bestecinin duygularının anlatımı onemlidir.Brahms ,Wagner ,Caykovski ,Debussy gibi bestecilerin donemidir.Daha dolgun seslere ve daha uzun yankılanma surelerine ihtiyac duyulur.Bu donemde yankı sureleri2 s ye kadar uzamıstır.Bugun romantik müzikler içiin yankılanma suresi1,9s -2,2 s arasından kabul edilmektedir.

(Dipnot : Arkadaşlar notları el ile klavyeden yazdıgım için zaman buldukca yeni notlar eklemeye calıscam..)

Ekleyecegim Konulardan Bazıları Sunlar :
-Mikrofonlar ve ozellikleri
-Mixerler
-Equalizer
-Frekans
-Ses spectrunları
-Harmonik lineer selen perde
-Kayıt ortamları
-Mekanik kayı ortamları
-Magnetik kayıt ortamları
-Digital kayıt
-Efektler ve Müzik Elektronigi
----------------------------------
-AKUSTİK
-SES
-PSİKOAKUSTİK
-ÇALGISAL AKUSTİK
-ELEKTRO AKUSTİK
-MİMARİ AKUSTİK